السبت، 11 فبراير 2012

كلام جوايا

لالالالا بقى مهو مش كل اما تطلبنى اروحلها على طووول
كل حاجة تقولى تعالى معايا وانا بصراحة زهقت خلاص
أينعم انا اول ما بتقولى تعالى معايا فى مشوار بروح بسرعة
هاعمل ايه منا بتكسف اقولها لا.
وبعدين انا بصراحة ماشية بمبدأ انى لوأقدراعمل الحاجة يبقى اعملها
وبقول طالما مفيهاش حاجة اعملها اللى هى عايزاه
بس هى تقريبا كدا من النوع اللى - لو سكتناله دخل ب........ -
و صراحة كدا دى الحته اللى قلقانى منها.
بس يوم ما بطلع معاها مشوار برجع مطحونة مشى .


اعمل ايه اروح معاها المشوار بتاع بكرة ولا ايه ؟؟؟؟


انا بسألكوا  ليه أكييييييد ان شاء الله انى هاروح هو انا عندى خيار تانى

يالا . الحمد لله.






( لو عندكو صورة مناسبة للكلام ده حطوها . هههههههه)

هناك تعليقان (2):

  1. على الرغم من انك اكيد زمانك رحتي المشوار

    بس ميضرش أرد برضه

    انا كنت بمر بالمواقف اللي زي دي كتير قوي زمان واللي كان بيضايقني اكتر اني كتير كنت باجي على نفسي عشان حد طلب مني حاجة وهي مش ضرورية بالنسباله

    وانا بطبيعتي مبحبش اطلب حاجة من حد

    فلما آجي أطلب طلب من حد ياما وقفت معاه وقفات جدعنة كتير ويرفضهولي وانا اصلا نادرا ما بطلب فدي اللي كانت بتحز في نفسويتي قوي يعني الحكيكة ^_^

    وفمرة كنت قاعدة متضايقة واختي قالتلي بصي من الاخر انا ممكن اوجهلك نصيحة انا عملت بها

    العطاء نوعين

    النوع الأول عطاء لله انتي مش متوقعة من اللي قدامك أي عائد ولا حتى شكر على عطائك ولا امتنان ولا انه يقدر عطائك دا انتي بتعملي اللي بتعمليه خاااالص لوجه الله "مع العلم انك مينفعش تيجي على نفسك عشان حد" لو تقدري تدي ادي على قد قدرتك ومتحمليش نفسك فوق طاقتها

    لكن طبعا بما ان نوع العطاء الأول دا للناس اللي نفوسها عالية قوي يعني
    وبما اننا بشر قوي ونفسويتنا برضه مش واصلة للدرجادي وبنزعل فعليه هنضطر لاستخدام النوع التاني من العطاء

    النوع التاني من العطاء هو تابع لدرجة احتياج اللي قدامك ورغبتك انتي على العطاء
    مانتي اكيد لو رفضتي مش هتاخدي سيئات ودي حرية شخصية حاسة مزاجك جايب انك تعملي الحاجة المطلوبة اعمليها ومتطوعيش لحالك انك تبزلي مجهود فوق طاقتك واللي قدامك اصلا مش مقدره لحد لما يبقى اللي قدامك يعرف قيمتك كويس ساعتها ادي للي قدامك قد ما بيديكي وبرضه متحمليش نفسك فوق طاقتك

    طبعا وقتها كلامها ريحني

    من ناحية مبقتش ببهدل نفسي وأحمل نفسي فوق طاقتها بالشكل اللي كنت بعمله قبل كدا

    ومن ناحية تانية وقت لما بعمل حاجة لحد ببقى بعملها بجد وانا مش منتظرة منه حتى كلمة شكرا بعملها بنية انها لربنا ومينفعش اعمل حاجة لربنا وانا متضرر منها لو هبقى متضررة يبقى بلاها احسن

    وأيوتها خدمة

    وأهم حاجة تكوني صريحة جدا مع اللي قدامك
    هي كانت صريحة معاكي وقت ما طلبت منك تروحي معاها
    انتي كمان لازم تبقي صريحة معاها وتعرفيها ان مشاويرها الطويلة بتتعبك

    ردحذف
    الردود
    1. اولا وقبل اى حاجة منورانى بردك الرووووووعة ده
      ثانيا بقى انى رحت المشوار والحمد لله وعدى على خير بس كنت بحاول ابعبع شوية انا والله بكون فرحانه انها بتقصدنى فى حاجة والحمد لله بكون قد المسؤلية بس مشكلتى ان طلباتها كتير يعنى ممكن اروح معاها كل اسبوع مشوار وبقول عادى طالما انى قادرة ماروح وايه المشكلة بس حكاية انى اقولها انى بتعب لما بنزل معاها دى ممكن اكون مقدرش اقولها لانى مش عايزة ازعلها وزى ما انتى قولتى اننا بشر يعنى لازم نغلط
      الكلام ده كان جوايا وقلت بدل ما اطلعه عليها وتزعل ادينى بفضفض شويتين وبكدا مكنش شلت حاجة جوايا.
      لتانى مرة بقولك اهلا وسهلا.

      حذف